top of page
Zoeken

Update maatwerk in werkdomein en klanttevredenheidsonderzoek UWV

Bijgewerkt op: 24 mrt. 2023


De kerngroep heeft onlangs overleg gevoerd met het UWV over o.a. de casussen over het maatwerk in het werkdomein die jullie ons hebben aangeleverd en over het klanttevredenheidsonderzoek (KTO)onder tolken.

UWV gaat, naar aanleiding van de verbeterpunten die tolken in het KTO genoemd hebben, onderzoeken of het mogelijk is om aan genoemde verbeterpunten te werken. Hier komt dus nog een vervolg op.


Zoals jullie weten kunnen tolkgebruikers sinds juli 2021 meer dan 15% van de werktijd aan tolkuren aanvragen als de werkzaamheden dat vereisen. Het UWV stelt hieraan de eis dat het verzoek om aanvullende uren goed onderbouwd moet worden.


Het UWV heeft voorafgaande aan eerdergenoemd overleg ons de volgende cijfers gestuurd: In 2021 (vanf 1 juli 2021) zijn er 22 aanvragen voor extra uren geweest. In 2022 waren dat 24 aanvragen.


Het UWV heeft aangegeven dat het beleid is dat extra (tijdelijke) uren die minder dan een jaar duren altijd worden toegekend mits de aanvraag voor extra uren voldoende onderbouwd is.


Als blijkt dat extra uren structureel gewenst zijn, dan gaat het UWV eerst onderzoeken of er misschien ook andere (bijvoorbeeld technologische) oplossingen mogelijk zijn in de desbetreffende werksituatie. De arbeidsdeskundige dient in zo'n geval altijd in overleg te gaan met de tolkgebruiker over mogelijke alternatieve oplossingen. Als er geen alternatieven zijn, dan worden tolkuren op structurele basis toegekend.

Dit beleid staat ook in het Protocol Voorzieningen van het UWV (art. 4.2.1) omschreven.


Het UWV wist ons niet te vertellen of de continuering van extra tolkuren op structurele basis automatisch zal verlopen. Hierop krijgen we nog een reactie van het UWV.

Voorlopig kunnen we er dus van uitgaan dat dit niet automatisch zal verlopen.


Hoewel we instemmen met het hierboven beschreven beleid van het UWV wat betreft het maatwerk in het leefdomein, hebben we aangegeven dat de uitvoering in de praktijk te wensen overlaat.

In één van de aangeleverde casussen werd door een tolk gesproken over 'een ontmoedigingsbeleid van het UWV'.

Die indruk heeft de kerngroep ook, dat UWV-medewerkers er in eerste instantie op inzetten om te ontmoedigen dat er structureel extra uren worden aangevraagd.

In het overleg werd afgesproken dat het UWV dit met de medewerkers zou bespreken, aangezien een 'ontmoedigingsbeleid' niet de bedoeling is. Ze gaan ook bekijken of de aanvraagprocedure meer gestroomlijnd kan worden waarbij wat minder heen en weer gemaild hoeft te worden tussen tolkgebruikers en het UWV. Op die manier kan de aanvraagtermijn ook verkort worden.


Tot slot hebben we afgesproken dat het UWV een 'onderdompelingsdag' zal houden voor UWV-medewerkers, waarbij zij in contact komen met de doelgroepen en zich meer bewust worden van de achtergrond van tolkgebruikers, maar ook van tolken. In het verleden is er al zo'n onderdompelingsdag geweest, maar de personeelsbezetting wisselt natuurlijk voortdurend bij het UWV, dus een herhaling wordt wenselijk geacht door alle betrokken partijen.

bottom of page